Ponořte se do jedné z nejhlubších učebnic života i smrti. Už samotný fakt, že jde o kompletní překlad tohoto starobylého cyklu nauk v češtině, dává velký důvod k zájmu. Tento text vám nabídne detailní popisy posmrtného stavu („bardo“), meditační praxe, která může změnit každodenní zkušenost, a také rady, jak pomoci umírajícím či pozůstalým. Je to průvodce mezi životem a smrtí, mapa vědomí, která čtenáře učí, jak pochopit přechod, nejen ten poslední, ale i všechny malé přechody, které každý den prožíváme. Kniha odhaluje tajemství tibetského buddhismu, popisuje stav „bardo“ – prostor mezi světy – a nabízí klidnou moudrost těm, kdo hledají smíření, i těm, kdo se nebojí dívat pravdě do očí.
Když se JD Vance, současný viceprezident USA, zúčasnil jako mladý student na Yaleově univerzitě přednášky Petera Thiela, napsal o ní: „Peterova přednáška zůstává nejvýznamnějším okamžikem mého studia na právnické fakultě. Vyjádřil pocit, který pro mě do té doby zůstal nezformovaný: že jsem posedlý úspěchem pro něho samého – ne jako cílem k něčemu smysluplnému, ale abych vyhrál společenskou soutěž.“ A o kousek dál ve svém textu o konverzi ke katolické víře How I Joined the Resistance pokračuje: „Peter mi ale zanechal ještě jednu věc: byl to pravděpodobně nejchytřejší člověk, kterého jsem kdy potkal, ale byl také křesťan. Vzpíral se společenské šabloně, kterou jsem si vytvořil – že hloupí lidé jsou křesťané a chytří ateisté.“ O vlivu miliardáře Thiela (filosofickém i praktickém) na současné dění v USA jsme už několikrát podrobně psali a informovali jsme i o jeho nedávné sérii přednášek v prestižním Commonwealth Clubu v San Franciscu. Celý způsob jeho myšlení nedávno velice důkladně rozebral text v křesťanském magazínu ChristNet, který si můžete prostudovat na odkazu níže. Z čeho jeho přesvědčení vlastně vychází? Proč se dnes křesťanství stává hlavním myšlenkovým směrem v Silicon Valley? A jak si Thiel představuje, že bychom měli „oprášit“ svůj vztah k Bohu, abychom se jako lidstvo vyhnuli apokalyptickému konci? Který on sám nicméně patrně hodlá přežít v patřičně sofistikovaném zařízení, které buduje na svém 477akrovém pozemku na Novém Zélandu.
Miliardář a investor Peter Thiel v podivuhodné veřejné přednášce v San Franciscu prohlásil, že radil Elonu Muskovi, aby nevěnoval svůj majetek na charitu a vystoupil z iniciativy Giving Pledge. Ta vznikla v roce 2010 z podnětu Billa Gatese a Warrena Buffetta a jejím cílem je přimět nejbohatší lidi světa, aby se vzdali alespoň poloviny svého majetku za života či po smrti v závěti ve prospěch filantropie. Thiel toto doporučení spojil s varováním před vznikem globálního nepřítele, kterého označuje jako „Antikrist“. Podle Thiela by peníze, které Musk rozdá formou charitativních darů, mohly být nakonec využity pro levicové neziskové organizace, které podle něj posilují ideologie ohrožující svobodu a technologický pokrok. Proto by podle něj bohatství mělo zůstat pod kontrolou — jako obrana proti tomu, co označuje jako nastupující moc „Antikrista“. Toho popsal jako globálního vůdčí sílu, jenž pod záminkou řešení krizí, jako jsou klimatické změny nebo hrozby umělé inteligence, získá absolutní moc nad světem. Thiel prohlásil, že soustředěné bohatství v rukách konkrétních jednotlivců může být jedinou obranou proti tomuto scénáři, zatímco filantropie by mohla nechtěně posílit právě ty struktury, které považuje za nebezpečné.
Je apokalypsa blízko? Muž jménem Mojžíš, hebrejsky Moše, sestoupil z hory Sinaj a našel nevěrné, kterak se zlatému teleti klaní – i nařídil pobít ty modláře. Takto byli mamonáři smeteni v Bibli, na stejném místě se však nyní „vyrojili“ noví. Na jednom z nejposvátnějších míst světa buduje Egypt luxusní turistický resort, což budí kontroverze a vášně. Beduíni byli dokonce nuceni vynést těla z hrobů na hřbitově, aby uvolnili místo novému parkovišti.
Co znamená žít dobře podle papeže Františka? Nejde jen o úspěch, peníze nebo splněné plány. Několik měsíců před svou smrtí zmínil papež František pro argentinský časopis Clarin své postřehy o dobrém životě a shrnul je do deseti rad. Jsou překvapivě prosté, ale platné pro každého, kdo hledá cestu k větší lidskosti, klidu a opravdovosti. Tady jsou:
Smrtná neděle nebo také pátá neděle postní je již po staletí spojená s prastarým lidovým zvykem – vynášením Morany. Tento pohanský rituál pochází ještě z doby předkřesťanské, letos vychází na 6. dubna 2025 a jedná se o vynášení Morany – bohyně smrti a symbolu zimy. Tato postava, vyrobená z hadrů, slámy či ulit, byla v obřadním průvodu nesena za ves a rituálně spálena nebo vhozena do vody, aby odnesla zimu a vše zlé. Figuru neslo nejsilnější místní děvče jako symbol nového života. Název pražské části Na Moráni u Karlova náměstí připomíná, že právě zde kdysi stával háj zasvěcený Moraně. Video zachycuje loňské „pálení Morany“ u Dolského mlýna v Noutonicích, kde se tento pohanský rituál konal nepřetržitě 22 let.
Zdravotní stav papeže Františka se na konci února dramaticky zhoršil a náhlý zápal plic ho srazil na nemocniční lůžko v římské klinice Gemelli. Situace byla natolik vážná, že se jeho lékaři dostali do bodu, kdy zvažovali, zda Svatého otce vůbec léčit, nebo mu raději dopřát „klidný odchod“. František sám hovořil o smrti s klidem a připraveností. Byly chvíle, kdy se opravdu zdálo, že se rána už nedožije. Nakonec se lékaři rozhodli pokračovat v léčbě a papeže Františka se podařilo zachránit. Po pěti týdnech v nemocnici se vrátil do Vatikánu. I když ho teď čeká dlouhý dvouměsíční odpočinek, při odjezdu z nemocnice nezapomněl z balkonu požehnat věřícím.
Dokumentární cyklus, který se pokouší rozptýlit obavy lidí z odchodu z tohoto světa. Brána smrti nabízí divákům zcela jiný pohled na smrt, než je běžné. Většina lidí má ze smrti strach. Je to pro ně téma depresivní a schovávají se před ním. V seriálu však poznáme, že lidé napříč historií i kulturami často pojímají život a smrt jen jako transformace věčného bytí. K myšlence určitého pokračování po smrti se hlásí i mnozí moderní vědci a odborníci – a zjišťují, že po smrti to vlastně může být mnohem zajímavější…